All Posts (185)

Sort by

Dit is een vervolg op Deel 1, waarin ik een aantal basisvaardigheden heb uitgelegd voor het spinnen & draaien tijdens salsa dansen. De volgende tips zijn niet de enige manieren om perfect te draaien of om zuiver te kunnen spinnen. Iedereen leert op een andere manier en gebruikt daardoor technieken die het beste bij zijn of haar (dans)achtergrond passen.

Nu zal ik doorgaan met een aantal z.g. ‘spot’ technieken die de meeste salsa spinduivels heel erg effectief vinden.

 Spotten

1 van de grootste problemen dat men tegenkomt tijdens het draaien of spinnen is het niet goed kunnen spotten. Spotten is de kunst om je hersens te misleiden door deze te laten denken dat je lichaam geen omwentelingen maakt. Dat doe je door zo lang mogelijk naar 1 punt te kijken terwijl je lichaam doordraait. Dit is het omgekeerde van wat er gebeurt als je naar een film kijkt: de individuele beelden bewegen dan zó snel achter elkaar dat je hersens dit vertalen naar 1 bewegend beeld. Om goed te kunnen spotten moet je je hersens laten denken dat je de hele tijd naar 1 (stilstaand) beeld kijkt.

Om dit te bereiken moet je eerst je lichaam en je hoofd als 2 verschillende entiteiten beschouwen die elk hun eigen individuele bewegingen maken. De volgende stap is om je hele aandacht te focussen op 1 vaste (kleine) punt. Denk aan het maken van een foto elke keer dat je je ‘spot punt’ weer tegenkomt.

Het belangrijkste is: negeer ALLES – behalve je spot punt (!) -  terwijl je aan het spotten bent.

Langzaam en Streng Oefenen leidt tot Perfectie

Oefening 1: ‘Twee Spots’

Begin door een klein punt op ooghoogte voor je te vinden, en vind ook een klein punt over je linkerschouder. Je doelen moeten echt klein zijn en met een zekere afstand van je verwijderd. Bijvoorbeeld: de hoek van een schilderij op een verre muur en de hoek van een raam aan de overkant van je straat. Kijk eerst naar het punt voor je, doe je ogen dicht, draai je hoofd langzaam naar links (je lichaam blijft gericht naar voren) en doe je ogen weer open. Probeer nu het punt over je linkerschouder zo snel mogelijk te vinden. Wees streng voor jezelf en houdt je hoofd recht! Je zult aan het begin merken dat het even duurt voordat jouw ogen het doel hebben gevonden. Doe je ogen nu weer dicht en draai je hoofd langzaam terug richting voorkant. Doe je ogen nu open en vindt het doel voor je. Herhaal dit proces, maar blijf je hoofd LANGZAAM heen en weer draaien. 

Met telling: Doe je ogen dicht op tel 1, draai je hoofd op tellen 2 & 3 en open je ogen op tel 4. Wacht totdat je je ogen gefixeerd hebt op je ‘schouder doel’ voordat je begint met tellen en je ogen dicht doet om naar je ‘voor doel’ te gaan. Draai nu GELEIDELIJK sneller totdat je alleen maar 1 tel hebt tussen het openen en het dichtdoen van je ogen. Je bent je hoofd nu in kwart draaien aan het ‘zwiepen’. Je moet jezelf nu leren om je hoofd zo snel mogelijk te zwiepen maar zonder dat je je nek overbelast en zonder je hoofd te kantelen.

Herhaal deze oefening, maar kies nu een doel over je rechterschouder als ‘zij spot’.   

Oefening 2: ‘Éen Kwart Spot’

Herhaal oefening 1, maar deze keer doe je je ogen alleen open om het doel voor je te vinden.

 

Oefening 3: Éen Halve Spot’

Nadat je de vorige oefeningen helemaal onder de knie hebt is het tijd om van de ene schouder naar de andere toe te spotten terwijl je jouw ‘voor spot’ telkens overslaat. Eerst beide schouders, en daarna het punt over 1 schouder vinden. Begin weer langzaam en versnel geleidelijk. Als je deze oefening beheerst, dan kun je je hoofd in halve draaien of spins zwiepen zonder misselijk of draaierig te worden. 

De Belangrijkste Spot Oefening

Oefening 4: ‘Ogen’

Nu is het tijd om de bewegingen van je ogen te oefenen. Je wilt je doel zo lang mogelijk kunnen zien terwijl je je hoofd draait. Herhaal oefeningen 1, 2 en 3 terwijl je je ogen open houdt. Houdt je ogen eerst gefixeerd op je eerste spot punt (bijvoorbeeld: voor) terwijl je je hoofd van het ene punt naar het ander toedraait. Doe dit totdat je je oogspieren voelt trekken en/of totdat je je focus begint kwijt te raken. Stop dan met het bewegen van je hoofd, draai je ogen zo snel mogelijk naar je volgende doel en eindig door je hoofd door te draaien zodat je ogen en hoofd weer bij elkaar komen.

Denk: ‘Hoofd – Ogen – Hoofd.’

Een andere goede ‘oog oefening’ is om je hoofd heen en weer te bewegen terwijl je je ogen op 1 punt fixeert (bijvoorbeeld: blijf naar jezelf kijken in de spiegel). Als je toch bezig bent: houdt je hoofd stil en kijk om en om naar 2 spot punten die 45 graden rechts en links voor je verwijderd zijn. Wees zeer gedisciplineerd en kijk naar niets, behalve naar die 2 punten! Doe dit niet op straat, want het ziet er gek uit. 

Conclusie:

Je OGEN moeten SNELLER zijn dan je HOOFD, en je HOOFD moet SNELLER zijn dan je LICHAAM. De beste volgorde voor het draaien en spinnen is dan:  

Lichaam – Ogen/Hoofd (Spot) – Lichaam

 

Bonus Oefening 5: ‘Het Kantoorstoel Spotten!’

Je kunt beginnen met het oefenen van deze spot ‘regel’ door eerst op een kantoorstoel (zo’n eentje die om z’n as kan ronddraaien) rechtop te gaan zitten. Je zet jezelf rustig af met je 2 grote tenen, trek je voeten van de grond af (hou je benen en knieën bij elkaar!) en blijf voor je kijken terwijl je lichaam rustig draait. Oefen je spot technieken door je hoofd, rug en nek recht te houden. Je ogen blijven op je spot punt gericht totdat je niet meer kan. Spot voordat de stoel 1 volle draai heeft gemaakt. Vergeet niet om te blijven ademhalen en om af en toe van richting te veranderen. Stop met de oefening wanneer je niet meer comfortabel bent, of wanneer je duizelig wordt. Neem dan even rust voordat je opnieuw begint.  

Bouw Op Succes!

Hier laat Jazzy Ruiz verschillende spin technieken zien (men spins!!!) aan het einde van zijn workshop tijdens het Praag Sala Festival van 2005.

https://www.youtube.com/watch?v=blPULxh2xVE

Is het allemaal gelukt? Dan ben je klaar voor mijn laatste hoofdstuk !

www.salsaopklompen.nl

 

 

  

 

 

 

       

 

Read more…

Een verzameling van quotes. "Salsa dansen is voor homo's!", "Salsa dansen is voor seks!","Jullie dansen geen salsa!", "Kizomba is lekker tegen sletten schuren!", "Mensen op het platteland kunnen niet dansen!", "Jullie negers kunnen veel beter bewegen, want het zit in jullie bloed."

 

Dit is zomaar een greep uit de vele kreten en aannames die ik jarenlang hoor. Maar wat is de waarheid?

 

Salsa dansen is voor homo's   

 

Ja, maar ook voor hetero mannen en vrouwen. De meeste mannen die salsa dansen zijn heteroseksueel. Veel van hen kunnen ook als 'volgers' dansen. Het 'leiden' en 'volgen' zijn rollen die je aanneemt tijdens het samen dansen. Deze zijn niet aan geslacht of aan seksuele geaardheid gebonden.

 

Salsa dansen is voor seks

 

In januari 2008 ben ik met een actie begonnen op Maroc.nl om meer moslims te overtuigen salsa te gaan dansen. Uit veel reacties heb ik begrepen dat het beeld van salsa onder veel moslims enorm afwijkt van de dagelijkse werkelijkheid op de salsa dansvloer: http://www.maroc.nl/forums/wie-schrijft-blijft/237589-moslim-salsa.html. Mijn experiment was een complete mislukking.

Sindsdien heb ik veel autochtonen buiten de salsa scene ook horen zeggen dat salsa dansen een manier is om elkaar te versieren op de dansvloer. Niet waar dus. 

 

Wat jullie doen is geen salsa!    

 

Ik heb me in december 2005 gemengd in een discussie op het Cubaforum. In eerste instantie ging het over de vraag van iemand over de z.g. stilstand van Cubaans dansen in Nederland. Uiteindelijk werd het een oorlog van "LA/NY stijl salsa/mambo" versus Cubaans dansen http://www.cubaforum.nl/viewtopic.php?f=8&t=5081&hilit=amerikaans+stijl+salsa. Ik was weer een desillusie rijker ten aanzien van de vooroordelen binnen de afro-latin danscultuur.

 

En over latin dansen gesproken...

 

Onlangs heb ik van een salsa dansdocent met latin dansachtergrond begrepen dat veel latin dansers de salsa - en ook andere afro-latin dansstijlen - niet als echte dansstijlen beschouwen.

 

Kizomba is lekker tegen sletten schuren!

 

 

Ik heb het al meerdere keren gehoord: Kizomba is te 'close', en dus geen echte dans. De sexy body movements tijdens kizomba dansen lijken bedrieglijk veel op Dirty Dancing, en veel mannen blijven te lang met hun kruis tegen de dame aanplakken. De waarheid is dat kizomba wordt beschreven als de 'Angolese Tango'. En - net als bij de tango - raken de danskoppels elkaar alleen met de borstkasten aan. Dat er veel mannen - en vrouwen (!) iets anders van maken op de dansvloer betekent niet dat de dans zo is bedoeld.

 

Mensen op het platteland kunnen niet dansen!

 

Een collega vertelde me onlangs dat hij een dansworkshop moest geven op het 'platteland'. Hij had een beginners workshop van tevoren voorbereid, en de mannen die naar de workshop kwamen waren voornamelijk van een wat oudere leeftijd en heel erg 'shabby' gekleed. Ze begonnen eerst met vrijdansen. Die mannen konden waanzinnig goed dansen! De workshop moest terplekke worden omgezet naar een gevorderde dansniveau...  

 

Negers kunnen beter dansen, want dansen zit in hun bloed!

 

Tijdens mijn workshops op middelbare scholen vertel ik over deze vooroordeel: "Genetisch onderzoek heeft bewezen dat de eerste mensen ongeveer 10.000 generaties geleden vanuit Centraal Afrika zijn vertrokken om de wereld te bevolken https://www.youtube.com/watch?v=lkexKLCak5M. Dus alle zichtbare verschillen zijn cosmetisch van aard. In warmere oorden gaat men sneller dansen, dus het komt op culturele verschillen neer. Het is allemaal techniek, en deze ga ik jullie nu ook leren."

 

Vragen

 

1. Heb jij ook te maken gehad met vooroordelen t.a.v. afro-latin dansen?

2. Hoe heb je deze opgelost?

3. Kun je andere vooroordelen noemen die hier niet staan?

 

www.salsaopklompen.nl

 

 

 

 

 

 

 

 

Read more…

Hoe kan je leren spinnen zoals de ‘groten der aarde’? In dit eerste van een serie artikelen zal ik eerst een aantal algemene voorwaarden uitleggen voor we met het daadwerkelijke spinnen beginnen.

Algemene Lichaamsgesteldheid

- Spinnen en (constant) ronddraaien is niet natuurlijk voor mensen.

- Je lengte en gewicht maken wel degelijk het verschil. De spierkracht die nodig is om goed te spinnen is recht evenredig met je gewicht en je lengte. Ga desnoods naar de gym en versterk AL je spieren!

- Een perfecte evenwicht (balans) is zeker vereist. Evenwichtsstoornissen of andere lichamelijke gebreken (alleen door artsen vastgesteld!) zullen zeker roet in het eten gooien.

Oefening

Sta op de bal van je voet (= het ‘kussentje’ achter je tenen) en hou je evenwicht zo lang mogelijk vast. Gebruik je armen als hulpmiddel door je ellebogen zo ver mogelijk van je torso af te houden en breng je handen langzaam naar elkaar toe ter hoogte van je navel. Glij met je andere voet langs je standbeen en draai je beide knieën naar buiten in een hoek van 45 graden. Probeer vervolgens jezelf rustig naar beneden en naar boven te drukken. Gebruik je armen en handen om je balans te houden. Als je het goed doet, dan zullen je spieren op een gegeven moment beginnen te verzuren, vooral de spieren van je standbeen. Wissel dan van been en doe hetzelfde, maar uiteraard omgekeerd.

Begin Langzaam & Klein, en Bouwen op Successen

Een vergissing die veel (beginnende) salsa dansers en danseressen maken is dat ze proberen om zo snel mogelijk te spinnen. Maar de werkelijkheid is omgekeerd. Het belangrijkste van draaien en spinnen in afro-latin dansen is dat je moet stoppen alsof er niets is gebeurd. Je wilt jezelf niet forceren om netjes te eindigen, maar je zou op een natuurlijke wijze willen stoppen met draaien en/of spinnen. Begin door langzaam te spinnen en maak geen hele spins! Voor mij betekent dit dat je het beste kunt beginnen met kwart spins (90 graden draaien) te maken, telkens in 4 tellen van de (langzame) muziek.

Vaak zijn mensen te kritisch voor wat betreft hun eigen prestaties. Daardoor zullen ze zichzelf de grond in praten na elke ‘mislukking’. In plaats daarvan is het volgens mij handiger om te bouwen op successen: geef jezelf elke keer een compliment voor het perfect uitvoeren van een gedeeltelijke spin of draai. Deze positieve tactiek zal je op een gegeven moment het vertrouwen geven om een stap verder te gaan, namelijk om halve spins keurig en correct uit te voeren.

Belangrijke standaard wetenswaardigheden

- Spotten: het zo lang mogelijk naar 1 punt blijven kijken en het zicht op dat punt zo snel mogelijk terugvinden (door het hoofd snel om te draaien) tijdens een draai of spin. Bij het samen dansen is het ‘spotpunt’ meestal de eigen danspartner.

- De kracht van je draai of spin komt vanuit je schouders en je ellebogen, in plaats van je vrije voet te gebruiken om jezelf ermee af te zetten.

- GEHEIM: Perfect spinnen doe je door een ACHTERWAARTSE krachtinspanning! Dus: als je rechtsom spint, dan moet je je rechterschouder en elleboog naar achteren trekken in plaats van je linkerarm, -schouder en –elleboog naar voren te duwen.

We gaan daadwerkelijk beginnen met spinnen in het tweede artikel. Als je meer hierover wilt weten (salsa dansgeschiedenis!) en je wilt dit alles in de praktijk leren, dan adviseer ik je om je meteen te in te schrijven bij de ‘Salsa Master Series 2’ danslessen die ik voor Club Fiera geef op de dinsdagavonden (begin 19.30) in Kokonoches Latincafé (Haarlem). Je hebt al 2 lessen gemist…

Geniet nu van de “Spin Olympics” die door Leon Rose werd gehouden tijdens een afterparty van de Washington D.C. Salsa Congress in 2008. Luister goed naar zijn regels en kijk naar hoe de deelnemers hun spins uitvoeren. Ze lijken ineens te stoppen, maar hun spinkracht vloeit door in hun armen!

https://www.youtube.com/watch?v=ZBmHUb3ssl4

www.salsaopklompen.nl

Read more…

Afgelopen zaterdag (12 april) was ik bij de 'Salsa Legends' feest van dansschool Salsaventura in Den Haag. Brian en Mechteld - die prominent op het programma voor de shows stonden - hebben niet opgetreden. Het gerucht ging rond dat de 3-voudige Nederlandse salsa danskampioenen als zakelijk koppel uit elkaar zou zijn.

En de geruchtenstroom werd sterker toen Brian Libier alleen werd aangekondigd door Morry. Brian werd als salsa legende aan het publiek voorgesteld, hij zwaaide even, en dat was het. Geen uitleg van Brian (of van Morry) waarom hij en Mechteld niet gingen optreden. Helemaal niets! Maar ik begrijp vanuit beider standpunt dat het pijnlijk was om op dat moment de waarheid aan ons te vertellen.

Ik wou aan de hand van dit incident een blog schrijven over beroemde salsa danskoppels die uit elkaar zijn gegaan. Maar dat ga ik mooi niet doen :)

Het was ontzettend leuk om de aanwezige salsa danslegendes te zien en te bewonderen tijdens het feest. Femke & Manoah, Taïti & Cristel (nog bedankt voor het drankje en het dansje), Vanessa Mambi, Gabi Mambi, Annetje Riel, Patrick Mussendijk, Brian van der Kust, Marlon Borkulo, Patrick Rosheuvel, Salsapeter, Ronald Murray, Paul Baarn, Niels van Zonneveld, en nog vele anderen.

Morry Krispijn - een salsa legende op zich - heeft en succesvol feest georganiseerd. Een leuk commentaar van hem: "Hoe krijg je zoveel mogelijk danslegendes op je feest? Door ze allemaal op de gastenlijst te plaatsen!"

En over danslegendes gesproken...

Ik vind dat Nucita van Club Fiera - die dit jaar haar 10-jarig bestaan viert - zich beetje bij beetje ook mag scharen onder de illustere Nederlandse salsa legendes. Haar jarenlange werk van het verspreiden van de bachata virus in Nederland en haar Club Fiera Salsa, Bachata & Kizomba Deluxe feesten in Hoofddorp hebben haar tot een legende gemaakt. En Nucita is nu samen met haar man Miguel elke maandagavond te bewonderen in het SBS6 programma 'Exotische Liefde'. 

En ja, ik ben inmiddels ook een salsa legende, maar wel een beruchte.    

 

www.salsaopklompen.nl

Read more…

Heb je nieuwe dansvoornemens voor 2015? Zit je midden in het dansseizoen of ga je met een nieuwe danscursus beginnen? Dan kunnen de volgende tips je helpen om je mooie dansdoelen zonder stress voor elkaar te krijgen.

Stel jezelf realistische doelen voor

Denk eens even mee. Is je ultieme doel heel erg goed worden in salsa, bachata, kizomba of zouk dansen? Dan is het handig om te weten dat je (bijna) elk doel die je jezelf stelt kunt bereiken afhankelijk van hoeveel tijd, energie en geld je daarin wilt investeren. Is dansen voor jou een hobby, of is het ‘a way of life’? Als afro-latin dansen voor jou een mooie tijdverdrijf is, dan hoef je minder moeite voor te doen. Het gevolg daarvan is wel dat je het niet erg zou moeten vinden om een dansniveau desnoods meerdere keren te herhalen. Maar als dansen een levenswijze voor jou is, en je dus na elk dansseizoen op een hoger niveau wilt dansen, dan is het  verstandig om iets meer te ondernemen dan 1 keer per week 1 uur te lessen.   

Check deze clip van sociaal salsadansen door Randolph Salsa Royale (https://salsa.latinnet.nl/organisaties/salsa-royale-utrecht-706.php)!

https://www.youtube.com/watch?v=RKFrgVwYP8g

Oefen, oefen en… oefen!

Het kan zijn dat je nu midden in het dansseizoen zit en door de Kerstvakantie 2 tot 3 weken geen danslessen hebt gehad. Vervelend als je tussendoor niet regelmatig naar dansfeesten bent geweest en/of op de sociale dansvloer hebt gedanst. Dit geldt voornamelijk voor de beginners. Recent wetenschappelijk onderzoek heeft namelijk uitgewezen dat je aan het eind van een les (het maakt niet uit welke) gemiddeld 20% van de informatie die je hebt gekregen onthoudt. Als je daarna niets doet, dan ‘sijpelt’ deze info weg uit je hersens gedurende de week. Hierdoor zou je aan het begin van de daaropvolgende les de lesstof opnieuw moeten leren! Dan ben je naar mijn mening een dief van je eigen portemonnee. En als deze trend zich gedurende de rest van de cursus voortzet loop je snel achter op de rest die wél haar ‘huiswerk’ doet en/of meer talent heeft. 

Hoe kun je deze achterstand snel wegwerken?

Wat je dansdocenten je vertellen is echt waar: je wordt alleen maar beter door HEEL VEEL danskilometers te maken! Daar kom ik in het volgende artikel op terug. Daarnaast kun je je danskwaliteiten FLINK verhogen door:

  1. Privé dansles(sen) te nemen bij je favoriete dansdocenten. Als je dit doet voordat je (weer) met je cursus begint, dan ben je binnen een mum van tijd redelijk ‘up to date’. De kans is groot dat je dan zelfs een beetje voorloopt op de rest. Dit is niet alleen prettig voor jezelf, maar ook voor jouw medecursisten :)

  2. Het geleerde thuis te oefenen. Investeer elke dag minimaal 15 minuten om alles te herhalen wat je tot nu toe geleerd hebt. Ben je alleen? Dan biedt de ‘invisible dancepartner’ uitkomst.

  3. Af te spreken met de danspartner(s) uit je groep om minimaal 1 keer samen te oefenen voordat de cursus (weer) van start gaat. Ook leuk voor de sociale binding binnen de groep.

  4. De danstermen te kennen die tijdens de danslessen gebruikt worden. De ‘Cross Body Lead’ (bij salsa), de ‘solchinho’ (bij zouk), de ‘marca paso’ (bij kizomba) en de ‘cuadra(d)o’ (bij bachata) zijn allemaal namen van basis partnering danstechnieken. Hoe meer danstermen je kent, des te makkelijker wordt het om danspatronen te onthouden. Je kunt ze daardoor ook sneller reproduceren én de danstechnieken in andere volgorden combineren.

Enkele oefenmogelijkheden van Club Fiera

De cursisten van www.clubfiera.com hebben diverse mogelijkheden om hun dansvoornemens van 2015 helemaal waar te maken. Zo hebben ze onbeperkt toegang tot al het gegeven lesmateriaal  door de video’s die ze zelf maken van de danslessen en op hun besloten Facebookgroepen plaatsen. Ook kunnen de cursisten – en alle dansers van buiten de dansschool wat dat betreft – naar de gratis (!) oefenavonden gaan in Kokonoches Latincafé (https://www.facebook.com/kokonoches?fref=ts). Op de dinsdag- en donderdagavonden vanaf 22.00 uur, en op de vrijdagavonden vanaf 22.30 uur, kun je aldaar je laatste salsa, bachata, kizomba en zouk dansmoves samen met andere ‘diehards’ in een ontspannen en knusse sfeer toepassen. Ik ben daar zelf aanwezig om (dans) tips te geven aan degenen die daar behoefte aan hebben.

Geniet van dit grappige sociaal salsa dansen van Vanessa Mambi (www.vipdance.nl) samen met ondergetekende (https://www.facebook.com/sederick.short). Tegen het einde van de clip zie je de reacties van o.a. Nucita van Club Fiera.

https://www.youtube.com/watch?v=LJAet4H3SRk

Dus: zie ik jou binnenkort? Tot dan!

Gelukkig Nieuw Dansjaar 2015 en de groetjes van de salsaklompjes,

Sederick

 

   

Read more…

Na de laatste uitlokking tot haat en discriminatie van Geert Wilders wil ik de andere kant van de medaille uitlichten met mijn eigen verhaal.

Als salsa dansdocent & entertainer geef ik al 5 jaar merengue en salsa dansworkshops aan middelbare scholieren voor www.crossyourborders.nl. Ik kom op mijn houten klompen aandraven, tot grote verbazing van de 3HAVO/VWO tieners. Steevast krijg ik dan de vraag: "Meneer, waarom danst u op houten klompen? Dat kan toch niet?" Er zijn veel antwoorden die ik geef gedurende de 1 uur durende workshop.

Naast dansen laat ik ook historische, maatschappelijke en culture onderwerpen de revue passeren. Het ontstaan van de mens, ons verleden van handel in slaven, het hebben van vooroordelen, migratie, oorlog en onze welvaartstaat worden allemaal behandeld terwijl de kids o.a. de 'Merengue Polonaise' uitvoeren en 'Salsa Battlen'.   

De rode draad: ik ben trots om Nederlander te zijn, en ben faliekant tegen vooroordelen.

Ga eens na: een neger die op houten klompen staat te dansen...

Veel Nederlandse tieners van Marokkaanse afkomst en met een Islamitische achtergrond groeien op in een (sub)cultuur waarin het samen dansen tussen mannen en vrouwen ten strengste wordt verboden. En toch doet de overgrote meerderheid van deze tieners actief mee met mijn workshops. Ik zie ze nog fanatiek hun danspasjes oefenen terwijl ik de school verlaat.

De mensen die "Minder!" schreeuwden als antwoord op de vraag van Geert zouden een keer in mijn schoenen - sorry, klompen - moeten staan en aan al die Nederlands Marokkaanse tieners moeten uitleggen waarom het hebben van vooroordelen WEL loont. Want op hun manier maken ze al het werk wat ik verricht om onze multiculturele samenleving dichter bij elkaar te brengen met 1 woord teniet! 

 

My 2 euro cents...

 

www.salsaopklompen.nl     

Read more…

Wijlen 'King of Pop' Michael Jackson heeft veel betekend voor de (internationale) salsa dans scene. Een persoonlijk terugblik.

Een stukje geschiedenis

De eerste keer dat ik 'MJ dance' combineerde met salsa was samen met mijn vriend Allen Tromp op Curacao (1986). We hebben toen een choreo gemaakt voor de showgroep 'Los Chéveres' op het nummer 'Dame': een merengue versie van het liedje van MJ 'Don't Stop 'Till You Get Enough' (album 'Mudanza y Acarreo' van Juan Luis Guerra y su 440, uitgebracht in 1985). We hadden vanaf toen de smaak goed te pakken. En niet alleen wij. Jaren daarna, in 2001 (tijdens de 3de European Salsa Festival van Annetje Riel & Marlon Castillo), heeft de (Deense?) salsa showteam Swing Latino de groepswedstrijd gewonnen met hun spectaculaire salsa versie van 'Thriller'.

Johnny Vazquez 

De 'Prins van de Salsa' Johnny Vazquez - 1 van de grondleggers van LA Style Salsa on1 - is duidelijk ook een fan van MJ. Hij heeft o.a. 2 salsa choreo's met MJ als thema bedacht. De eerste was een choreo waarin Johnny als Elvis Prestley en zijn 'partner in crime' Ramon Morales als Michael Jackson dansen (Skegness, Verenigd Koninkrijk, 2002). Daarna heb ik hem en zijn groep met hun 'Dangerous' salsa choreo zien optreden tijdens het Zurich Salsa Festival (2004). De volgende video is van 2006.

https://www.youtube.com/watch?v=j5GxZ3oHRZQ

Bloed op de Dansvloer

Er zijn veel Afro Latin dansers die hun dans carrières zijn begonnen omdat zij ontzettend geïnspireerd waren geraakt door Michael. Andersom liet MJ zich ook door salsa dansen inspireren. Je kunt 'the King himself' een stukje salsa zien dansen in zijn videoclip 'Blood on the Dancefloor' (1997, MJJ Productions) vanaf 3.37 minuten:

https://www.youtube.com/watch?v=c3_NntYhzV4

MJ en ik

MJ bleef mij inspireren. In 2007/2008 heb ik de MJ dans demonstratie voor de cursisten van salsa dansschool Ambiente Den Helder mede bedacht. Deze heeft Orville Small later geperfectioneerd, waardoor de groep 2de werd tijdens de Dutch Open Salsa Championships van Mordechay Krispijn.

https://www.facebook.com/photo.php?v=494879791823&set=vb.631836823&type=2&theater

Michael Jackson salsa tijdens 'Serious Request' in Haarlem

Na 8 jaar tijd zijn Amanda, Uzzie, Aaron en ik weer samengekomen om de originele MJ Salsa demo van Ambiente nog 1 keer samen te dansen tijdens de viering van het 25 jarig bestaan van de dansschool. Na ons zeer succesvolle optreden is ons gevraagd om weer een show te geven op zondag 21 december tijdens Serious Request in Haarlem (in het WhyDonate café - Verwulft 11 - om 16.00 uur). Natuurlijk hebben we ja gezegd, ondanks dat een aantal van ons het fysiek amper redden ;)

http://www.whydonate.nl/project/serious-salsa/

Doneer gul en kom zondag (morgen) naar het WhyDonate café. Ga met ons daarna mee naar Kokonoches Latincafé (Smedestraat 35, vlakbij het Glazen Huis) om verse boerenkool met worst te eten. We gaan ook spelletjes doen, jij en je vrienden krijgen een spetterende animatie salsa workshop van Club Fiera, en we gaan natuurlijk lekker salsa, bachata & kizomba dansen! 

Hasta pronto!

 

  

  

       

Read more…

11033328453?profile=originalEind augustus, 2007. Het was de eerste docententraining van Club Fiera, en als trainer stond ik een verhaal te vertellen. Iedereen was alleen aandachtig aan het luisteren, behalve een mooie dame die de hele tijd zeer geamuseerd zat te schrijven… Vanessa Mambi.

Ik heb kort daarvoor een salsa dansles van haar meegemaakt bij Club Fiera in Kokonoches Latincafé. Vanessa was (en is nog steeds!) een hele verschijning. Gracieus, stijlvol en gepassioneerd in haar lesgeven. Niet veel later kwam ik erachter dat mevrouw Mambi 1 van de mooie kinderstemmen was van de Curaçaose tegenhanger van ‘Kinderen voor Kinderen’, grupo Zjozjolí, EN ze is zelfs Miss Curaçao geweest! Maar nu hing ze aan MIJN lippen en noteerde zoveel mogelijk van wat ik zei, alsof het een kwestie van leven of dood was.. precies zoals ik altijd deed!
Haar gedrevenheid, en de passie die ze legt in alles wat zij onderneemt, zijn kernelementen die onlosmakelijk met Vanessa zijn verbonden. Ons beider danscarrières vertoont veel paralellen, maar Vanessa is altijd een graadje beter geweest.

Vanessa’s Grootste Krachten

Vanessa en ik zijn ook beiden ‘ras entertainers’. Velen denken dat het bij ons ‘in het bloed’ zit, maar dat is niet waar. Het is gewoonweg keihard werken en constant denken vanuit degenen die geëntertaind worden. Vanessa heeft een creativiteit waar je ‘u’ tegen zegt en is – danstechnisch gezien – heel erg virtuoos. En net als ik heeft Vanessa ook een lerarenopleiding gevolgd buiten het dansen om waardoor ze gedegen didactische vaardigheden bezit. De combinatie van deze en eerder genoemde karaktereigenschappen maken van haar DE ideale persoon om ‘gewone dans stervelingen’ in een rap tempo om te vormen tot ‘salsa podiumbeesten’. Haar grootste kracht ligt echter in het feit dat Vanessa haar studenten dezelfde (internationale) podia biedt waar hun salsa danslegenden – zoals Eddie Torres - op dansen. Van Rotterdam tot Hoofdorp, en van Berlijn tot Marrakesh, de dansers van ViP ON1, ViP ON2 en ViP Ladies Project leven hun dansdromen uit, allemaal dankzij Vanessa!

Naast Vanessa’s lokale en internationale successen is haar ViP Dance gedurende de jaren uitgegroeid tot een kweekvijver die veel dansers heeft geleverd voor andere show- en docententeams. Vanessa vormt ze, en andere showteams & dansscholen floreren mede dankzij haar technisch goed gevormde en super gedreven alumni.

Vanessa bij Club Fiera!

Wil je salsa superster Vanessa in het echt meemaken? Dan biedt Club Fiera je de volgende kansen om Vanessa je dans skills naar een hoger niveau te helpen tillen:
Zaterdag 18 juli geven Vanessa samen met Randolph Brion een workshop Ladies en Men Styling in salsa aan het begin van de Club Fiera Salsa, Bachata & Kizomba Party Deluxe Summer Edition. En haar ViP Dance zal ook optreden.

https://www.facebook.com/events/1591772057769736/

En speciaal voor de Salseras...

De 1e van de 3 supergave Mini BootCamps Ladies Styling komt er aan! Vanessa is op maandag 20 juli aan de beurt. Je krijgt dan 2 uur intensief dansles van deze QUEEN OF SALSA! Je dansniveau is niet van belang!

http://www.clubfiera.com/zomer

Carmen Miranda

Vanessa’s carriére, talent, creativiteit en klasse doen me veel denken aan de legendarische Portugees/Braziliaanse Carmen Miranda. Zij is niet alleen de vrouw afgebeeld op alle Chiquita bananen, maar Carmen is o.a. Brazilië ’s grootste ster, 1 van de voornaamste redenen voor alle Ladies Styling die bij modern salsa dansen worden gebruikt, EN zij is ook een stijlicoon voor alle ‘drag queens’ wereldwijd.

https://www.youtube.com/watch?v=TLsTUN1wVrc

Vanessa! … Vanessa! … Vanessa!

Quote: "Vanessa lives to dance and to teach others to dance.
Her own motto in life: With discipline, focus and perseverance you will prevail for sure!"

Read more…

Door: Sederick Short, de Latin danser op houten klompen

Je weet het wel: je bent werkzaam in de salsa scene, en je gaat in je vrije tijd naar een salsafeest om lekker te dansen. Je hebt geen zin om met anderen over zaken te praten. Dus probeer je de ‘chit chat’ tot een minimum te beperken zodat je je ‘salsa dans-shot’ niet misloopt.

Maar als ondernemer loop je op dat moment veel meer kansen mis dan je denkt…

Mathieu Leijendeckers, de eigenaar van Salsa.nl en LatinMagazine.nl, heeft de eerste netwerk meeting van zijn Latin Business Club (Facebook: Latin Business Club) georganiseerd op zaterdagmiddag 8 februari in Utrecht. Hij heeft ons een mogelijkheid geboden om te netwerken terwijl we lekker samen dansen. Maar het accent ligt echt op netwerken. Daarnaast krijgen een aantal individuen/organisaties de kans om een ‘sales pitch’ te houden. Je krijgt dan een microfoon en 3 minuten de tijd om je product, dienst, evenement en/of aanbieding aan te kondigen. Je moet je wel ruim van tevoren bij Mathieu aanmelden voor zijn goedkeuring.

Het event vond plaats tussen 12.00 en 16.00 uur. Ik kwam daar rond 13.30 aanhuppelen op mijn houten klompen. Eenmaal binnen in Café Tropical kwam ik meteen in gesprek met o.a. Toby Verkerk en Monique Haverkamp (www.dansvloer.nu & www.csalphen.nl ), Karen Beerends (www.salsaclubonline.com ), Nils van der Knaap (www.salsavideos.nl & www.skyinternetmarketing.nl), Louke Spigt (o.a. Social Media Adviseuse, Facebook: LoulouSpigt) en Cyldra Schierbeek (www.salsahautecouture.com & 1st European Latin Awards).

Pitches

Louke Spigt voor Loukaliciospuntcom

Louke haar pitch ging voornamelijk over haar diensten als Social Media Adviseuse. In het kort: Het maximaliseren van de mogelijkheden die social media te bieden hebben voor (latin) ondernemers. Ik heb later ook meer met haar gesproken en ze heeft me toen al op nieuwe inzichten gebracht. Louke (spreek uit als ‘Loeke’) heeft me als bonus ook ideeën gegeven om meer te halen uit mijn Salsa op Klompen. Ik ga binnenkort een sessie bij haar boeken.

Omar Lovert van SendMill.nl

Omar zijn pitch ging over zijn bedrijf (<a href="http://www.sendmill.nl/" target="_blank" title="Sendmill e-mail nieuwsbrief software">www.sendmill.nl</a>), die het mogelijk maakt om nieuwsbrieven gemakkelijk en efficiënt te versturen. Niet spammen, maar gericht en doelbewust je nieuws in je email bestand verspreiden. Ik zat allang aan een eigen nieuwsbrief te denken. Dat is 1 van de dingen die ik o.a. geleerd heb tijdens de Dance Business Bootcamp van Mordechay Krispijn (www.salsaventura.nl ): Heb je eigen nieuwsbrief. Maar nu pas heb ik en idee hoe ik deze goed en doeltreffend zou kunnen inzetten, met Omar zijn hulp.

Nils van der Knaap van Salsavideos.nl

Je hebt het waarschijnlijk ook meegemaakt: je kijkt naar salsa videos op YouTube en raakt zo afgeleid door andere filmpjes dat je snel overgaat naar andere filmpjes die niets te maken hebben met salsa. Met zijn website Salsavideos.nl heeft Nils de leukste salsa, bachata, zouk en kizomba filmpjes bij elkaar verzameld op 1 website. Hij heeft de site ook aangemaakt als experiment om te kijken hoe zijn Sky Internet Marketing (www.skyinternetmarketing.nl ) werkt. Nils weet echt ALLES om je website helemaal bovenaan te laten verschijnen op Google (SEO).

Nils Fischer van Timbazoproductions.com

Nils – een zeer gedreven en enthousiaste muzikant – heeft een pitch gegeven over zijn band Timbazo (Cubaanse muziek). Ze zijn met een tweede CD bezig en ze hebben een crowdfunding georganiseerd om de productie af te krijgen. Men kan geld doneren en/of reclame maken voor de fundraising (dat laatste heb ik bij deze gedaan) op www.voordekunst.nl . Ik kan nu een gratis CD van Timbazo downloaden.

Cyldra Schierbeek (alias ‘Brown Sugar’) voor de 1ste European Latin Awards

Cyldra gaf een indrukwekkende pitch. De eigenaar van SDS Fantasia, Eric Lalta (tegenwoordig werkzaam als choreograaf voor grote producties in Dubai) heeft veel contacten met een aantal grote Europese festival organisatoren en top performers. Hun plan is om een soort Oscar uitreiking te organiseren, maar dan voor (Afro) Latin dansers, DJ’s en muzikanten uit heel Europa. De eerste editie zal in Nederland plaatsvinden. De grote aankondiging (met press release) zal plaatsvinden op 24 oktober tijdens een speciaal voor dit event georganiseerde gala party. Zelf ben ik waanzinnig enthousiast over dit nieuw concept, en de reactie van de rest van aanwezigen was ontzettend positief.

Na de pitches heeft DJ Willy heerlijk salsa gedraaid. We hebben tot na vieren  verder genetwerkt en samen gedanst.

Wat heb ik er nou uiteindelijk concreet aan gehad?

  1. Ik heb mensen kunnen uitleggen over mijn nieuwe concept van salsa lessen, genaamd de Master Series, die ik elke dinsdagavond geef voor Club Fiera in Kokonoches Latincafé (Haarlem). Een primeur in de salsa danswereld! Degenen die ik daarover heb gesproken deelden mijn enthousiasme.
  2. In het kader daarvan wil ik (oude) videobanden omzetten naar digitale bestanden. Ik behandel om de 2 weken een lokale, of een internationale salsa dansdocent(e) die een (belangrijke) bijdrage heeft geleverd aan de evolutie van de dans. Daarbij toon ik dus ook beelden van deze sterren aan mijn cursisten. Toby Verkerk gaat mij helpen met het omzetten van de video’s.
  3. Aangezien deze beelden ook de geschiedenis van salsa dansen vertegenwoordigen heeft Nils van der Knaap mij aangeboden om een speciale segment Salsa Geschiedenis op salsavideos.nl aan te maken, zodat ik mijn oude filmpjes daar kan tonen.
  4. Louke Spigt gaat mij helpen om meer geld te verdienen met mijn Master Series door optimaal gebruik te maken van de mogelijkheden van mijn website (www.salsaopklompen.nl ) en van social media.
  5.  Omar Lovert gaat mij helpen met het verspreiden van mijn nieuwsbrief, en hij gaat ook kijken naar de efficiëntie van mijn website. Zijn andere business is namelijk ‘Concept, Design & Development’ onder de naam ‘NightMonkey’ (www.nightmonkey.nl ).
  6. Ik ben nu teamlid van Salsa Club Online. Daarbij krijg ik mijn eigen community, een portal om mijn verslagen met jullie te delen en het Forum gedeelte is nieuw leven ingeblazen zodat wij  over (afro) latin dans & muziek gerelateerde onderwerpen op een positieve manier kunnen discussiëren.
  7. Ik heb een waanzinnig event om naartoe te leven: de ‘First European Latin Awards’. Ik zal de ontwikkelingen daarvan van dichtbij volgen en jullie geregeld daarover rapporteren.
  8. Alle aanwezigen hebben een kortingsbon ter waarde van € 75,- cadeau gekregen van Mathieu. Deze zal ik inwisselen voor een promotionele dienst van Salsa.nl / LatinMagazine.nl. Bedankt voor alles Mathieu, en doe groetjes aan de kleine!

… En ik heb een lekker Cubaanse salsa gedanst met Leonna, de Community Manager van Salsa Club Online.

Niet slecht voor 1 middagje netwerken, dacht ik zo :)

De tweede Latin Business Netwerk Meeting wordt op 13 april in Amsterdam georganiseerd. Wordt lid van de Facebook pagina en houdt de activiteiten van Latin Business Club goed in de gaten.

Wellicht spreken we elkaar bij de volgende meeting!

Read more…

Waarom Geen Son tijdens Salsa Dans Feesten?

Salsa dansdocent Roy Tweeboom vraagt zich af hoe het komt dat er geen balans te vinden is in de verschillende genres die tegenwoordig gedraaid worden op (salsa) feesten. Hij zegt verder dat hij als dansdocent voor een groot deel verantwoordelijkheid draagt voor het ontstane situatie. Roy vind het niet leuk om te moeten toegeven dat hij de afgelopen jaren geen moeite heeft genomen om zijn cursisten te verplichten om naar verschillende soorten muziek te luisteren tijdens zijn danslessen.

Roy gebruikte de romantische son nummer ‘Toda Una Vida’ ( = ‘Een Leven Lang’) als voorbeeld van een mooi nummer dat hij op geen enkele salsafeest gehoord heeft:

Commercieel Conservatief

Wat voor muziek werd er in salsa clubs gedraaid in de jaren ‘80 en begin jaren ‘90? Om te beginnen: er waren geen salsa feesten, maar ‘caribische’  en ‘latino’ feesten. Lees nu een korte, maar zeer gevarieerde playlist die ik heb gemaakt van de muziek waarop ik 3 keer per week op danste. Dit was eind jaren ‘80 t/m begin jaren ‘90 in Club Chique op de Rozengracht in Amsterdam: merengue, soca, kompas, kaseko, paramaribop, (Haïtiaanse) zouk, Cubaanse en Antilliaanse son montuno, slowjams, rock ballads, r&b muziek, bachata, bolero, latin pop en salsa.

Maar elke keer als er salsa werd gedraaid, dan stonden er ineens alle – en ik bedoel echt álle – blanke meisjes aan de rand van de dansvloer vol bewondering te kijken naar éen (of een kleine aantal) danskoppel(s) die met veel cubaanse draaitechnieken stonden te dansen…

Als gevolg van de groeiende aantal salsa cursisten die meer salsa wilden dansen kwamen aparte salsa feesten die voornamelijk door conservatieve salsa dansdocenten werden georganiseerd. De salsa dans scene heeft al vanaf het begin van haar globalisering salsa muziek uit de glorietijden van Fania Records omarmd. Eddie Torres werd door Tito Puente geïnstrueerd over hoe je op zijn muziek diende te dansen. En Eddie was gek op de muziek van Tito en de zijnen. Cuban Pete? Hetzelfde verhaal. Dit is muziek uit de jaren ‘60 en ‘70. En zo wordt de salsa muziek die vanaf de jaren ‘80 tot en met anno 2018 wordt geproduceerd in het algemeen niet op reguliere salsa dansfeesten gedraaid, uitzonderingen daar gelaten. De uitvinding van Salsa Romantica was handig alleen als middel voor salsa dansdocenten om danslessen te geven aan hun beginnende cursisten. Lees dit artikel over het ontstaan van Salsa Romantica en deze over Engelstalige Salsa https://www.supersalsa.nl/2018/03/03/ahh-booty-booty/ voor meer details.   

Pragmatische Muzikanten

Veel salsa dansdocenten blijven nog steeds lekker ouderwets. Ze willen vooral de traditie met hun dans uiten. Persoonlijk vind ik dat een heel nobel streven. Maar ik vind ook dat we andere maatregelen moeten nemen als we willen dat de traditie de modernisering overleeft. Want wat mij opvalt is dat de meeste conservatieve salsa leraren geen andere (moderne) dansstijlen hebben geleerd. Misschien komt het door desinteresse en/of door een beperkte smakenpallet in muziek en dans? En aangezien de meeste salsa dansdocenten dit vrije beroep niet als hoofdinkomen hebben, kunnen ze zich hun dans filosofie ongehinderd voortzetten. Totdat ze ineens merken dat het een beetje een eenheidsworst begint te worden op de sociale salsa dansvloeren.

Dit gegeven is echter in schril contrast met wat de muzikanten doen. Zij hebben in het algemeen niets of weinig met traditie – of met het behoud van de integriteit van de muziek – wanneer ze hun creativiteit de vrije loop laten, of wanneer hun dagelijks brood willen blijven verdienen. De Nederlands Caribische ‘Ritmo Kombiná’ muziek betekent letterlijk ‘Gecombineerde Ritme’. Alle – en ik herhaal het nog een keer – ALLE muziek is een mix van 2 of meerdere (oude) muziekstijlen. Zo niet, dan is er of iets verandert in de samenstelling van de muziekinstrumenten die worden gebruikt, of in de verhoudingen waarin ze worden gebruikt. Bijvoorbeeld: Een tijd geleden had de clave een centrale rol bij salsa muziek die ook visueel was. Nu niet meer. Bij bachata hebben ze eerst de maracas door de guïra vervangen. Vervolgens hebben ze de boel versneld tot bachata dezelfde tempo had bereikt als de toen populaire merengue.. Daarna hebben ze de elektrische gitaar geïntroduceerd. Later hebben de Dominicanen die in de V.S. woonden bachata met R&B muziek gemixt. Reggaeton is populair bij de jeugd? Dus heb je nu salsaton, cubaton, merengueton, cumbiaton, etc. Is dat slecht? Misschien. Maar de grootste artiesten uit de afro latin muziekindustrie hebben geen moeite om te experimenteren met ‘crossovers’.

Check hier de mooie hit van Sergio George en zijn ‘Salsa Giants’ die ook bijna niet op salsafeesten wordt gedraaid. Goede salsa, de grootste artiesten die samenwerken en een mooie boodschap: ‘La cosa esta mala mala, te aseguro el que busca, encuentra!”. Vrij vertaald: “Het zijn slechte tijden, maar ik verzeker je dat wie zoekt zal vinden!

De Son aantrekkelijker maken voor jong publiek? Kan dat?

Volgens mij wel! Hier volgen een aantal ideeën:

  1. We kunnen beginnen met salsa muziek te draaien tijdens de salsa danslessen en op salsafeesten die NU worden uitgebracht en die NU gedraaid worden op de latin radiozenders. Bijvoorbeeld FunX Latin of Latin FM. Dat is ook een reden waarom de bachata en de kizomba dance scene wereldwijd zo snel populair zijn geworden.    
  2. Ik vind dat de dansdocenten van nu zich moeten spiegelen in wat de (jongere) potentiële klanten bezighoudt. Dansen ze veel reggaeton en streetdance? Luisteren ze veel naar Top 40 muziek? Draai dan salsaton, salsa r&b en (salsa) remixen van liedjes die nu populair zijn op de reguliere radiozenders en op YouTube. Zie als voorbeeld deze demo op R&B muziek van een workshop die Randolph samen met Cinnamon hebben gegeven tijdens de Bonaire International Dance Festival van vorig jaar:  https://www.youtube.com/watch?v=SQ74_wKbEgs ;  
  3. Begin met de normale salsa dans curriculum, en introduceer de ‘roots’ beetje bij beetje tijdens de cursus. Bijvoorbeeld: Tijdens de laatste les van de danscursus LA Style salsa on1 bij Latin Club Fiesta, Sizzling Salsa en Happy Salsa geven we een ‘toetje’: na de pauze krijgen de cursisten een korte introductie workshop in de basis danstechnieken van een andere dansstijl. Bijvoorbeeld: mambo on2, cha-cha-cha, bachata moderna, kizomba, cubaanse casino, rueda de casino of reggaeton. We kunnen hetzelfde doen v.w.b. de cubaanse son montuno, de danzon, de bomba, de plena, de afro cubaanse orishas, en nog veel meer (antilliaans) caribisch & Zuid Amerikaanse dansstijlen.
  4. Salsa dansdocenten zouden al deze dansstijlen eerst zelf moeten beheersen. Of ze huren dansdocenten uit de andere disciplines in om workshops te geven.
  5. Vervolgens moeten ze ook niet bang zijn om dansstijlen met elkaar te mengen, aangezien – zoals eerder gezegd – de muzikanten daar geen enkele moeite mee hebben.

Dus: Begin de cursisten salsa te leren op salsaton en op latin remixes van populaire liedjes. Combineer de dansstijlen zoals de muziek aangeeft. Dus salsa gecombineerd met reggaeton of streetdance dansmoves  Neem ze vervolgens dansend bij de hand mee door de rijke geschiedenis van de afro (cubaanse) dansstijlen. Geef een moderne draai eraan. Gisteren zijn mijn vrouw en ik naar het museum ‘ ‘Ons’ Lieve Heer op Solder’ geweest in Amsterdam. Daar heb ik veel geleerd over de geschiedenis van het beleven en het belijden van de verschillende religieuze stromingen in Amsterdam en in Nederland vanaf de 16de eeuw. Maar daarnaast heeft de 130 jaar oude museum ook een heel modern onderdeel over tolerantie in onze moderne maatschappij. Daar kan de jeugd met verschillende religieuze overtuigingen direct in discussie met elkaar gaan. Hoofdthema: tolerantie (of het gebrek daaraan) van verschillende culturen en religies in Nederland anno 2018. Dat is een voorbeeld van het omgekeerde van wat ik zou willen zien bij salsa dansen.

Een van mijn grote voorbeelden is Mo Sahib: van Madeliefje naar Salsa Lounge tot Latin Village. Daarbij is er een  evolutie geweest van alleen salsa tot een combinatie van salsa, latin, rumba, latin house en eclectische dans. Latin Village is nu de grootste latin dance festival van Europa!

https://www.latinworld.nl/organisaties/latin-village-en-salsa-lounge-a-venue-events-amsterdam-1016.php

Hier is een leuk artikel over Mo zijn carrière en de keuzes die hij gemaakt heeft om te komen waar hij nu is:

https://www.volkskrant.nl/cultuur-media/-ik-weet-dat-het-moeilijk-kan-zijn-om-ergens-binnen-te-komen-maar-ja-dan-moet-je-zelf-een-tent-beginnen-~bb911fdc/?utm_campaign=shared_earned&utm_medium=social&utm_source=facebook

Mijn droom is dat wij – salsa dansers – lekker kunnen dansen op alle muziekstijlen die tijdens Latin Village worden gedraaid! You CAN have your salsa cake, and eat it too.

En nu dat je mijn hele artikel hebt gelezen: kijk weer naar die eerste film, maar denk nu dat het echt gebeurt. Als je dat een leuk idee vindt, stuur me een PB of mail me op info@supersalsa.nl. Misschien kunnen we een groep vormen die de dromen van eclectische afro latin dansers werkelijkheid gaat maken!

Wat vind je hiervan? Kan het allemaal wel? Waarom wel of niet?

Read more…

Etiquette in de wereld van de Salsa
Column geschreven door Kim van Santen (maart 2009)

Kim van Santen is mijn naam. Er is mij gevraagd of het mij leuk lijkt om een column te schrijven voor Latin Magazine over onder andere mijn belevenissen en ideeën omtrent Salsa. Zo is het schrijven begonnen. Dit vind ik uiteraard ontzettend leuk aangezien Salsa een vast en verslavend onderdeel is in mijn leven. Inmiddels dans ik elf jaar Salsa.

Na lang nadenken, heb ik besloten om voor deze eerste column de nadruk te leggen op een aantal ‘etiquette’ op zowel de dansvloer als er omheen. Dit is toch wel, naar mijn idee, een veelbesproken onderwerp.


Have fun…

Het is vooral heel belangrijk dat je plezier beleefd op de dansvloer. Hoe groot of hoe klein de ruimte om te dansen ook is of hoeveel mensen er ook op de dansvloer staan. Plezier hebben in wat je doet is het belangrijkste!

Er is alleen één punt! … Als het niet gaat, dan gaat het niet!

Ik kan me voorstellen dat niet iedereen beschikt over een welontwikkeld incasseringsvermogen, maar als je ziet dat de dansvloer overbeladen is met dansende paren (en iedereen met goede ogen beschikt over de capaciteiten om dat te kunnen waarnemen), laat die spagaat dan even achterwegen. Zo voorkom
je de mogelijkheid dat je alle overige dansers om je heen neerhaalt. Of laat die ‘ladystyling’ zoals het uitsteken van je hand, waardoor je de ogen uitprikt van je buurman of buurvrouw, even voor wat het is en doe iets anders.

Heb plezier, maar nogmaals…als het niet gaat dan gaat het niet! Gewoon een tip!

Speciaal voor de dames…

Ik schrijf dit terwijl ik helse pijnen lijdt aan mijn linkervoet. Oorzaak: een lange naaldhak doorboorde gisterenavond mijn vel tijdens het dansen. Dit is een veelvoorkomend tafereel tijdens het dansen naast het uit handen slaan van drankjes en overgieten van nietsvermoedende en onschuldige toeschouwers langs de kant.

Dames,…laat je leiden door de man, maar het is geen schande om zo nu en dan ook even om je heen te kijken voordat je je vlijmscherpe voetjes op de vloer plaatst. Toch moet ik toegeven dat ik me hier ook schuldig aan maak, dus bij dezen mijn oprechte excuses aan al mijn slachtoffers.

Quieres bailar?...

Officieel is het een ‘etiquette’ dat de heer de dame ten dans vraagt en zij hierop zou mogen weigeren (wat je overigens niet al te vaak moet doen, wil je voorkomen dat de mannen jou nooit meer ten dans komen vragen). Wanneer een dame een heer ten dans vraagt, dan is het echter niet zo gepast om ‘nee’ te zeggen.

Anno 2009 komt het steeds vaker voor dat de dame op de heer afstapt om hem ten dans te vragen. En dat is ook niet zo gek als je bedenkt dat er helaas nog steeds een taboe heerst onder de mannen als het gaat om dansen.
Ik zal het nog sterker vertellen; het merendeel van de Salsa dansende mannen hebben enorm mannelijke ego’s en eigenschappen, en neigen soms zelfs de kant op te gaan van het heerlijke stereotype macho.

Het aantal dansende mannen neemt toe, maar er is momenteel nog steeds een schaarste en daarom een oproep aan alle mannen: “Kom op mannen! Schudden met die billen op de dansvloer en maak de dames weer blij!”

Speciaal voor de heren…

Ook voor jullie heb ik een kleine (maar een ooh zo nuttige) tip: Wanneer je een dame ten dans vraagt, wees dan iets specifieker in wat je bedoeld. Het is erg verwarrend (lees: uitermate irritant), wanneer je een dame ten dans vraagt op een heerlijk nummer en je begint een waterval aan vragen te stellen aan haar. De ene vrouw zal dit vast ontzettend gezellig vinden (vrouwen houden van praten), maar ‘get the point’ ook wanneer een vrouw kortaf reageert met enkel ‘ja’ en ‘nee’, zonder ook maar één geïnteresseerde wedervraag te stellen.

Kijk dan niet raar op als zij na de zoveelste vraag zegt:
“Wil je nou met mij dansen of wil je me beter leren kennen? Misschien is de bar een betere plek voor je!”

Verslaafd…

Herken jij jezelf in de onderstaande punten?
- Na de eerste kennismaking met de Salsa is er geen einde meer aan gekomen.
- Je danst minimaal één a twee keer per week Salsa (op feestjes of in de les) en als je dat niet doet, dan luister je in ieder geval een aantal keren per week naar Salsa muziek.
- Je kent iedereen uit de Salsascène.
- Je voelt een slecht humeur opkomen als een week voorbij gaat zonder ook maar één Salsa-kenmerk.
- Je zingt elk liedje mee op Salsafeestjes.
- Je hebt een paar dansschoenen aangeschaft speciaal voor Salsa. Of twee paar…of…misschien drie paar.
- Je hebt een tatoeage met ‘Salsa’ op je arm getatoeëerd.

Niet?...Echt niet?


Ik geef het toe…Ik heb zo’n tatoeage….Ik ben gek…Ik ben…VERSLAAFD!

Zijn er één of meer van de bovenstaande punten op jou van toepassing?

Gefeliciteerd! Ook jij bent verslaafd!

www.kimvansanten.nl / www.kimvansanten.hyves.nl

Read more…

Wat is dat nou met Salsa?

(Origineel geschreven door mij op 20 februari 2009)Wat is dat nou precies met Salsa?Wat gebeurd er met mensen, die als doodnormale burgerlui beginnen met deze dans, dat ze dusdanig veranderen dat niemand van hun vroegere vriendenkring ze nog begrijpt.Hoe komt het dat ze als een stel verslaafde junkies hun hele leven aanpassen aan hun verslaving en er alles aan doen om hun dagelijkse dosis te krijgen?Wat veroorzaakt dat Salsavirus en laat het zo diep in het bloed, hart en ziel van de getroffene wortelen? Is het de muziek? Zijn het de pasjes? Is het de kleding? Zijn het de feesten? Is het de passie die er op de dansvloer tijdens 1 nummer is tussen de danspartners? Is het de sfeer onderling tussen de dansers? Is het een combinatie?Wat begint als leuke hobby om er gezellig bij te doen krijgt een heel andere invulling: Op een bepaald moment is het niet langer gewoon alleen maar iets leuks om er bij te doen, het veranderd in een passie…Het is niet meer iets dat je er bij doet, maar iets dat alles heeft over genomen, het wordt een manier van leven: ‘ a way of life’. De wereld is omgedraaid en Salsa staat centraal, alles dat erom heen is, dat is hetgeen geworden dat erbij gedaan wordt (als daar nog tijd voor is).De dingen die voorheen doodnormaal waren zijn ineens niet meer zo gewoon voor deze verslaafden en voor de achterblijvers die niet zijn getroffen door deze Salsaverslaving is dit vaak onbegrijpelijk.Zo zat je vroeger nog aan de bar met deze mensen om te kijken wie er die avond het meeste bier kon drinken. Tegenwoordig heb je geen tijd meer om aan de bar te zitten. Alle actie is op de dansvloer, dat is de plek waar het allemaal gebeurt. De bar is een plek waar je heen gaat als je echt dorst hebt en vocht nodig hebt. En als je dan als iets haalt bij de bar dan is het spa blauw of een frisdrankje. Wie drinkt er nou bier? De alcohol gaat in je benen zitten en dan kun je niet meer dansen!Wat er gisteren op TV was? Lekker interessant… Je was aan het dansen! Welke serie of film er op welke zender was weet je echt niet meer. Je kunt wel precies vertellen bij welke locaties in de stad je op welke dag en tijdstip terecht kunt om te dansen en weet precies welke stijl Salsa er daar gedanst wordt.In de auto wordt de radio niet meer aangedaan. De muziek van 538 of Q-Music spreekt je niet meer aan en er wordt toch veel te veel tussendoor gekletst. Uit de luidsprekers knalt het geluid vanaf de CD of mp3 met de beste Salsa en Mambo nummers. Wanneer een nietsvermoedende passagier vraagt of je geen andere muziek hebt is je eerste verbaasde reactie dat er toch af en toe een bachata en een merengue nummer tussen zit… Wanneer daarop de opmerking volgt dat het allemaal hetzelfde klinkt vraag je jezelf af waar de eerste stopplaats is waar je deze persoon kunt laten uitstappen…Gewoon kleding kopen omdat het er leuk uitziet? Natuurlijk niet! Alles wat je koopt wordt eerst getest… Is het Salsa-proof? Kun je wel goed bewegen in die broek? Zit dat hemd niet te strak? Nog belangrijker dan de vraag of die nieuwe schoenen lekker lopen is de vraag of dat je er wel goed op kunt spinnen…Was je vroeger nog te gierig om meer dan 29 euro uit te geven voor een paar schoenen bij de Bristol, nu koop je dure dansschoenen alsof het een rolletje pepermunt is, als ze maar lekker zitten en je er op kunt draaien!Mensen om je heen kennen je niet meer bij je echte naam, maar kennen alleen de naam die je in je mailadres gebruikt, op vriendensites en op Salsa forums. Het begint met vrijwel altijd met Salsa… SalsaKing, SalsaBoy, SalsaChica, SalsaLover, SalsaGeek, SalsaJunk, of is een combinatie van het woord Salsa met je eigen voornaam.In alles dat geluid maakt wordt een beat herkend en moet bewogen worden. Het geluid dat het pompstation maakt tijdens het tanken lijkt verdacht veel op een clave patroon en als je daar toch staat, waarom zou je er dan niet op bewegen? Bij de bakker haalt de dame het hele bruin door de broodsnijder en het geluid dat het apparaat maakt, zorgt er voor dat jouw knieën gaan bewegen…Algebra lijkt overbodig geworden: verder tellen dan tot 7 is niet nodig en het getal 4 kun je zo wie zo over slaan…Mensen om je heen zeggen dat je goed danst, nee, geweldig zelfs!Maar voor je zelf ben je er nog lang niet: Je blijft een onverzadigbare honger houden naar meer… Meer figuren, meer stijl, meer flow, meer isolaties, meer musicality, meer… meer… meer… Like a true junkie.Iedere les wil je weer nieuwe dingen bij leren en oude dingen verbeteren en nog verder verbeteren. Kosten noch moeite worden gespaard: je eet liever een week droog brood dan dat je jouw wekelijkse lessen zou moeten missen. Tijdens de lessen geef je jouw hele hart en ziel en ga je door tot je energie echt op is en je jouw laatste zucht uitblaast. Als een marathonloper die zichzelf over de eindstreep heen sleept voel je het genot van je overwinning en je dagelijkse trip.Soms is het een soort zelfkastijding. No pain, No gain! Wanneer je beter en sneller wilt worden, dan gaat dat niet van zelf! En er is nog nooit iemand doodgegaan van spierpijn toch?Er is geen feest dat je mag missen! Een avond zonder je Salsa fix is rampzalig! Al is het maar een uurtje les dat je volgt op een dag om je honger en lust naar Salsa te stillen. Het mooiste is nog om ieder congres en festival dat er is te bezoeken en met de workshops mee te doen, maar waar vind je een sponsor?Het maakt eigenlijk niet uit waar je danst, als je maar kunt dansen. De muziek raakt je op een dusdanige manier dat je niet stil kunt blijven staan. Het ritme van de muziek pakt je en beroerd je. Het moet het ritme wel zijn… De goede teksten in de liedjes kunnen het niet zijn: no hablo espagnol, dus je begrijpt geen woord van wat er gezongen wordt. Of is het misschien de manier waarop het gezongen wordt; het stemgeluid, de intonatie? Zouden de instrumenten het doen? Hoewel je van de instrumenten apart niet vrolijk wordt; alleen de continue klank van een koebel wordt je ook niet vrolijk zijn. Is het de mix? De grote saus die ontstaat als dit alles bij elkaar gegooid wordt om een heerlijk geheel te krijgen?Zoals bij iedere saus (Salsa in het Spaans), is het uiteindelijk niet belangrijk wat het geheel zo heerlijk maakt maar is het de uiteindelijke Salsa die iedereen verrukkelijk vindt...Heb jij dit stuk gelezen en is het een feest der herkenning? Dan ben jij ook één van de vele Salsa verslaafden die we in dit land hebben! Niet getreurd, het worden er steeds meer dus het kan alleen nog maar gezelliger worden ;-)Viva la vida Salsa!Redouan Salsalover
Read more…

€40 ledenkorting dansreis Havana - Trinidad

€40 OFF on next Salsa Holiday

Viadanza_0678c.jpg

SALSA TRAVEL - Great news for SalsaClubbers who plan to go Cuba this year! ViaDanza, the leading tra- vel specialist in organizing dance holidays to Cuba, is offering a €40 OFF discount to Salsa Travel Club members who enroll in the next salsa trip to Havana & Trinidad on April 30th. To learn more about this trip, check out .www.viadanza.nl

€40 korting op dansreis Cuba

Kyra_0656b.jpg

SALSA TRAVEL - Goed nieuws voor SalsaClubbers die in 2011 van plan zijn naar Cuba te gaan! viaDanza, de specialist in het organiseren van dansreizen naar Cuba, organiseert in april een 14-daagse salsareis naar Havana & Trinidad (30/4) en leden van de Salsa Travel Club die deze reis, inclusief vliegticket boeken, krij- gen €40 ledenkorting. Meer info

Read more…
Toen ik klein was (volgens mij was ik een jaar of 5 ) heb ik het nummer Ben voor het eerst op de radio van m'n oma gehoord. Ik weet nog dat deze heel vaak op de radio werd gedraaid. Dit lied en 'You are the Sunshine of my Eyes ( Stevie Wonder) waren mijn 2 favoriete nummers.Toen ik Michael weer hoorde was ik volgens mij 9 jaar oud. Ik woonde bij mijn ouders in het dorpje Suax (naast het vliegveld) op Curacao. Moeder was zwanger van mijn broertje Short en mijn vader was voor zijn werk op het eiland St.Maarten. In die tijd werd ik fysiek en mentaal zwaar mishandeld door vader. Hij dacht ten onrechte dat ik homosexueel zou worden en zocht dus elk excuus om deze 'ziekte' uit mijn lijf te slaan. Mijn moeder en m'n zus konden het niet laten om mij te pesten: ik was behoorlijk verlegen en verstrooid. Op school werd 1 van de vele pestperiode's meestal met een vechtpartij beeindigd. Dus toen mijn vader weg was had ik een klein beetje rust. En op school hadden ze andere slachtoffers gevonden.In die periode stond ik elke dag een paar minuten lang naar de neergaande zon te kijken. Toen vader er nog was moesten m'n zusje Chela en ik elke dag precies om zeven uur gaan slapen en moesten wij om 4 uur s'morgens op. Door een spleet tussen het aluminium dak en de houten muur kregen wij licht van de felle zon te zien en konden wij de andere kinderen buiten horen spelen. Toen pa weg was mochten wij van ons moeder later gaan slapen. Op 1 zo'n dag stond ik dus buiten op onze grote erf van een grote oranje neergaande zon te genieten toen ik het lied 'I Wanna Rock With You' van Michael hoorde. Ik weet dat ik me toen voor het eerst in jaren intens gelukkig voelde. I al die tijd wist ik niet hoe Michael eruit zag..In m'n tienerjaren woonde ik gelukkig weer bij m'n oma. Toen Thriller uitkwam raakte het hele eiland in een ware 'Michael Jackson Pandemonium'. Ik was 13 oud toen Thriller uitkwam. Er werden ineens ontzettend veel Thriller danswedstrijden over het hele eiland werden georganiseerd. Je telde niet mee als je geen rode of zwarte Thriller vest had. We hadden allemaal ineens 'Wet Looks' (= gepermanente haren vol met natte gel), elke hit van het Thriller album stond vaak maandenlang op nummer 1 op de Radio Hitparade, en door de verhalen over Michael z'n zware jeugd heb ik me intens met hem geidentificeerd. Toen begon mijn Michael Jackson obsessie. Gelukkig voor mij vond ik vrienden die mijn passie deelden. Michael inspireerde ons om te gaan dansen. Merengue Show (we hadden een Merengue choreografie gemaakt op het lied 'Dame' van Juan Luis Guerra, die op haar beurt een Merengue versie is van het liedje 'Don't Stop 'Till You Get Enough' van MJ), werd afgewisseld met Electric Boogie (Michael deed ontzettend veel 'Pop 'n Locking), Breakdance, Hiphop, en later Streetdance. Alle artiesten die hun inspiratie van Michael hadden gehaald werden onze helden. Maar de grootste was zijn kleine zusje Janet. Haar album Control was qua sound redelijk nieuw, maar haar dans was duidelijk op haar grote broer geinspireerd. En Janet heeft veel meisjes op Curacao geinspireed om ook te gaan dansen. Zo heb ik een Janet Jackson show voor Corinne Hoeve gechoreografeerd. Daarmee heeft ze de talentenshow van een Miss verkiezing gewonnen. Zij vroeg mij om een groep leerlingen van de Radulphus College (HAVO VWO) te trainen voor hun talenten contest. Ze hebben daarmee gewonnen. Toen 'Bad' uitkwam stond ik de videoclip samen met Frica in zijn woonkamer te oefenen. Wij leerden Amanda van Doorn kennen: zij WAS Janet Jackson. We hebben zelfs een Playback Show met haar als Janet Jackson en wij als haar dansers gechoreografeerd. Amanda is tegenwoordig salsa dansdocente bij salsa dansschool Ambiente Den Helder. En wij zijn nog steeds hele goede vrienden. Toen ik 18 was heeft een zanger genaamd Francis Faries mijn beste vriend Allan Tromp gevraagd om een jongens dansgroep te vormen die als achtergrond dansers voor hem zouden dansen. Dit werd de groep Fame Dancers. Allan en ik waren de choreografen en we hebben o.a. aan een eigen choreografie gewerkt die geinspireerd was op de videoclip 'Smooth Criminal'.Leukste momenten als tiener met Michael:1. We liepen met z'n vijven altijd in nette gangster pakken en gleufhoeden rond op het hete eiland, net als in de videoclip Smooth Criminal. Het enige wat we deden was dansen, plezier maken en meisjes scoren. Maar dat laatste was meer voor mijn vrienden weggelegd dan voor de 18 jarige verlegen Sederick. Daarom waren wij welkome gasten op menig feest, en zelfs als wij niet van tevoren waren uitgenodigd. Tijdens een zo'n feest was er een wedstrijdje Michael Jackson dansen ontstaan. Ik stond veilig bij de bar toen Allan mij kwam halen, naar de dansvloer bracht en zei: 'Please, bevrijd ons van deze ellende en laat zien hoe het ECHT moet!' Dus ik ging met m'n verlegen koppie op de dansvloer en begon Michael Jackson te dansen. Er ontstond een cirkel en iedereen begon te joelen. Mijn vrienden tilden mij op en ik had het gevoel dat ik er eindelijk erbij hoorde.2. De Fame Dancers Show in het Julianapark (in het midden van Willemstad). Francis had veel dansgroepen uitgenodigd om voor honderden jongeren op te treden. Wij zouden de premiere hebben van onze Smooth Criminal danschoreografie. Na wekenlang trainen - en na veel geruzie omdat Angelo en Aldrin niet perfectionistisch genoeg waren - waren we eindelijk zover. De 3 andere jongens deden heel erg stoer totdat ze al die mensen zagen. En wij zouden als laatste groep optreden wat de druk groter maakte. De jongeren die elke week trouw naar onze trainingen kwamen kijken hadden iedereen verteld over onze show. Wij kregen te horen dat iedereen hoge verwachtingen had. Maar ik had het vertrouwen dat het allemaal goed zou komen. Want ik dacht de hele tijd alleen maar aan Michael en aan de zefvertrouwen hij in zijn clips uitstraalde. Badend in oranje en felle zonnestralen heeft Fame Dancers toen haar 'Finest Moment' gehad. Onze show was weken daarna nog steeds 'the talk of the town'.En ik?Ik was blij dat Michael Jackson in mijn leven was gekomen.:DMichael, ik wil je bij deze bedanken dat je mij zelfvertrouwen, doorzettingsvermogen, en hoop hebt gegeven.Rust zacht onbetwiste Koning van de Populaire Muziek!Groetjes van de salsaklompjes,:D
Read more…

De vraag naar Taxidansers op feesten groeit!!!

"Een wattes danser??????"

Een taxidanser is géén dansleraar maar een (semi-)gevorderd danser die de passie en de pret van het dansen met jullie deelt op de dansvloer.

Wanneer mag een danser zich taxidanser noemen?

Een mannelijke taxidanser (die vaak met vrouwelijke beginners te maken heeft) voelt haarfijn het niveau van zijn danspartner aan; ongeacht of je beginner of gevorderd bent, je beleeft altijd de lol van de salsa als je met deze heer danst.

Hij beheerst de basis beginselen van de vrouwenstijl, zodat hij altijd in staat is om zich te identificeren in de moeilijkheidsgraad die zijn danspartner ervaart.

Hij bezit de kunst om zijn danspartner op subtiele wijze (met de nodige charme/lol) het opvolgen van signalen eigen te maken. (je laten leiden)

 

Een vrouwelijk taxidanser (die vaak met mannelijke beginners te maken heeft)

voelt haarfijn het niveau van haar danspartner aan; ongeacht of je beginner of gevorderd bent, je beleeft altijd de lol van de salsa  als je met deze dame danst.

Zij beheersen de basis beginselen van de mannenstijl, zodat zij altijd in staat is om zich te identificeren in de moeilijkheidsgraad die haar danspartner ervaart.

 

Zij bezit de kunst om haar danspartner op subtiele wijze (met de nodige charme/lol) de timing van het geven van signalen eigen te maken. (leiden)

Voel jij je aangesproken en wil je ook graag taxidanser zijn? 

Laat van je horen dan voegen wij je toe aan het team van Taxidansers van Salsaclubonline.

Je kunt reageren op deze blog, mail aan Leonna of salsaclubonline@live.nl

11033327866?profile=original

Read more…

Latin Weekender Pool Party's!

Latin Weekender Pool Party's! - In navolging van de succesvolle Pool Party's bij de eerste twee edities zal er dit jaar niet 1x maar wel 2x een Pool Party gehouden worden. Op zaterdag en op zondag! Lekker dansen, genieten, socializen, zwemmen en veel lol maken in het subtropische zwembad van Center Parcs! Ben jij er ook bij? [Lees verder] www.latinmagazine.eu/latin-weekender-center-parcs-limburgse-peel.html

11033325271?profile=original

Read more…

Salsa zoals 'vroeger'...

Column door Kim van Santen

Salsa zoals ‘vroeger’...Graag zou ik iets met u willen delen.Mijn gevoelens, eigen mening, misschien frustratie of een diep verlangen terug naar vroeger.Op dit moment is mijn elfde jaar van start gegaan. Elf jaar Salsa.Het is voor mij allemaal begonnen bij de oorspronkelijke Salsa Cubana.Citaat(*): “De Cubaanse Salsa, dat zich kenmerkt door ingehouden pasjes, komt rechtstreeks voort uit een Afrikaanse slavendans. In de 15 eeuw werd Cuba door Spanje gekoloniseerd. De oorspronkelijke bewoners, de Indianen, waren niet geschikt voor het zware werk. Naar aanleiding hiervan haalden men sterke zwarte slaven uit Afrika. Tijdens de maandenlange verscheping, zongen en dansten de slaven zo hard mogelijk om het monsterlijke gebrul van de zee te overstemmen, zodoende ook de bovennatuurlijke krachten tot bedaren te brengen. De voeten van de slaven waren echter met ijzeren ringen geketend waardoor ze slechts kleine schuifel pasjes konden maken. De hieruit voortkomende ingehouden pasjes zijn kenmerkend voor de Cubaanse salsa.”De evolutie in de Salsa…Deze Salsavorm heeft een evolutie meegemaakt in de loop der jaren, zelfs eeuwen.Evolutie is goed! Zonder evolutie geen balans en continuïteit, maar een stop.Een stop is niet goed!De hedendaagse Salsa is alleen niet meer wat het vroeger was.Tot op bepaalde punten sta ik hier volledig achter, maar…tot op bepaalde punten ook niet.Als ik men vertel dat ik Salsa dans bestaan de reactie daarop uit:‘Wat leuk! Dat zou ik nou ook graag willen leren.’ of ‘Salsa! Het luisteren naar de muziek maakt mij nou altijd zo vrolijk!’.Echter speelt de spreekwoordelijke ‘hoge drempel’ ook een rol in het geheel.Waarom vindt men het over het algemeen moeilijk om die eerste stap te nemen bij het zien van Salsa dansers op een feestje? Waarom wordt er gesproken over de zogenaamde ‘macho cultuur’ binnen de Salsa scène? En waarom worden beginnende Salsa liefhebbers daar enigszins door tegengehouden?De Salsa scène…Binnen de Salsa is er een bepaalde groep die op professioneel niveau Salsa danst. Ontkomen aan deze groep is onmogelijk, want je ziet deze dansers werkelijk overal! Laat ik deze groep het ‘professionele Salsadorp’ noemen; ons kent ons, iedereen kent elkaar; 500 ‘inwoners’?Het tegenovergestelde van het dorp zijn de ‘groentjes’; de nieuwkomers in de Salsa scène. Deze groep heeft een aantal lessen of workshops gevolgd en is in de ban geraakt van Salsa; de start van de verslaving!Om terug te komen op de eerder beschreven vraagstelling in mijn verhaal; ‘Waarom worden beginnende Salsa liefhebbers enigszins tegengehouden door de zogenaamde ‘macho cultuur’ en de complexiteit van de dans?’Deze vraag wil ik u graag beantwoorden vanuit mijn eigen beleving, als ik daar zo vrij in mag zijn.'Gewoon’ een avondje uit...Wanneer ik op het punt sta om naar een Salsafeest te gaan, dan heb ik in mijn tas; mijn dansschoenen, een flesje water en een handdoek. Mijn intentie is een uitputtende ‘training’.Salsa dansen is gezond en kan een ‘workout’ genoemd worden. Een ander gaat wellicht met de intentie om een gezellige avond te hebben zonder intensief te hoeven dansen.Het één is niet per definitie leuker of beter dan het ander. Ieder zo zijn eigen ding.Waar het mij om gaat is dat het soms een tikkeltje minder mag.Ik heb het niet over de complexiteit van de dans en de showelementen; uitsloven doe ik ook.Ik heb het over het soms wat teveel aan ‘seks’ in de dans. De dansvorm is van oorsprong SENSueel en niet SEKSueel, en daar bespeur ik in mijzelf een lichte frustratie!De Salsa kan enorm ‘technisch’ zijn en tegelijkertijd diep vanuit het ‘gevoel’ ontstaan.Wat mij betreft is de juiste balans tussen deze twee aspecten de perfecte manier om Salsa te kunnen dansen.Kortom…Wat ik eigenlijk wil zeggen is: respecteer het lichaam van de ander waarmee je danst.Salsa kan ook erg show, professioneel en technische zijn zonder al dat schuur- en wrijfwerk.Let’s keep it cool! Ja toch?!Of ik preuts ben? Nee, dat niet.Of ik een lieftallige man heb die over het bovenstaande ook een eigen mening heeft?Ja, ik heb een man. En ja, die heeft ook een eigen mening. Maar nee, hij heeft mij niet onder de duim en ook niet opgedragen deze column te schrijven.Hij en velen anderen hebben gezorgd voor de spreekwoordelijke druppel die mijn ogen hebben geopend over hoe het ‘voeger’ was. Hij heeft mij, als beginnende Salsero, uitgelegd waarom die drempel nou zo hoog is voor hem en andere beginnende Salsa dansers.Daar moet naar mijn idee verandering in komen!Laten we maar gewoon normaal doen, dan doen we al gek genoeg! Ja toch?!‘Less is more.’ Het is tijd voor de omgekeerde evolutie; terug naar vroeger!Let’s dance Salsa…Kim van Santenwww.kimvansanten.nl* http://www.viadanza.nl
Read more…

Blog Topics by Tags

Monthly Archives