All Posts (10)

Sort by

Na de laatste uitlokking tot haat en discriminatie van Geert Wilders wil ik de andere kant van de medaille uitlichten met mijn eigen verhaal.

Als salsa dansdocent & entertainer geef ik al 5 jaar merengue en salsa dansworkshops aan middelbare scholieren voor www.crossyourborders.nl. Ik kom op mijn houten klompen aandraven, tot grote verbazing van de 3HAVO/VWO tieners. Steevast krijg ik dan de vraag: "Meneer, waarom danst u op houten klompen? Dat kan toch niet?" Er zijn veel antwoorden die ik geef gedurende de 1 uur durende workshop.

Naast dansen laat ik ook historische, maatschappelijke en culture onderwerpen de revue passeren. Het ontstaan van de mens, ons verleden van handel in slaven, het hebben van vooroordelen, migratie, oorlog en onze welvaartstaat worden allemaal behandeld terwijl de kids o.a. de 'Merengue Polonaise' uitvoeren en 'Salsa Battlen'.   

De rode draad: ik ben trots om Nederlander te zijn, en ben faliekant tegen vooroordelen.

Ga eens na: een neger die op houten klompen staat te dansen...

Veel Nederlandse tieners van Marokkaanse afkomst en met een Islamitische achtergrond groeien op in een (sub)cultuur waarin het samen dansen tussen mannen en vrouwen ten strengste wordt verboden. En toch doet de overgrote meerderheid van deze tieners actief mee met mijn workshops. Ik zie ze nog fanatiek hun danspasjes oefenen terwijl ik de school verlaat.

De mensen die "Minder!" schreeuwden als antwoord op de vraag van Geert zouden een keer in mijn schoenen - sorry, klompen - moeten staan en aan al die Nederlands Marokkaanse tieners moeten uitleggen waarom het hebben van vooroordelen WEL loont. Want op hun manier maken ze al het werk wat ik verricht om onze multiculturele samenleving dichter bij elkaar te brengen met 1 woord teniet! 

 

My 2 euro cents...

 

www.salsaopklompen.nl     

Read more…

Dias Cubanos 2014

Was just checking my mail..and i see the mail from LatinMagazine. And I saw our Dias Cubanos 2014 in the magazine. Me proud!! Then I realized, that it’s almost time. 
Only 7 and a half weeks and then the biggest Cuban Salsa Festival in The Netherlands is starting again. 

Our 5th anniversary of Dias Cubanos 2014. Getting nervous already. Every year it’s the same. Maybe you think, ohh, you do this every year, so, you get used to it. The answer is NO. You never get used to this. Every year is different. 

The feeling is the same. The excitement is the same. Our team is the same 
But NO, you never get used to it. But maybe that is a good thing you know. Never ever let it be normal to organize a Cuban Festival like ours. If that happens, you have to stop then.

It has to be a challenge, every year! It’s a lot of work, lots of energy you have to put in. Lots of talking, calling, mailing. But you know  Me and we love to do that!

That is why we celebrate out 5th anniversary already. And we are so proud of that!
The full passes are running out. We have to say one day; Sorry, we are filled up already. For our safety and yours, we have to stop by time. 

Why? For the safety of course. For the participants who join our workshops. Our dancing party’s. You need space to do the workshops and to dance. If it too full, then we have people to complain, and we don’t need that. We want everyone to be entertained and having fun.

We have to think about everything. Also for the hotel. Full = Full, also for the rooms. Other people also staying at the hotel, and they need also rooms. Of course, if you booked earlier, then you get the room and not the other guests. But, if you are too late, then you have to go to another hotel.

Last year we had that “problem” Well, it’s not our fault. That is why I always say, book your room on time. Otherwise you end up in another hotel. 

Because, how nice is it, when you need a rest? A quick shower? You can go to your room. You can have your breakfast, lunch and dinner all together, instead to go back to your hotel then ours.

Do you have make up your mind already? I hope you do! Because, I promise you, you will get the time of your life at Dias Cubanos.

For your hotel room go here:
http://www.nh-hotels.com/events/en/event-detail/19027/dias_cubanos_2014.html
Fill up your date
How mane persons? How many rooms?
Then click “book”
Your room is included breakfast. Goodmorning, did you sleep well? Have a great day again with us.

So, 7 and a half weeks to go, and then we are going to have the amazing weekend again. With hundreds of people from all over the world. Our fantastic Artists, DJ’s, participants, the staff frpm the hotel. And, of course us! We will bethere for you all, to answer your questions, help you with everything you need, just for a talk, or sitting in the sun for a bit. I also need a 5 minute break you know 

I can hardly wait to see you all again!!

Ask me or Mail me: sylvia.diascubanos@gmail.com

You know the name of the website, do you?
www.diascubanos.com

Read more…

Aan het eind van zijn bedank-speech heeft de zwarte regisseur van de Oscar winnende film '12 Years a Slave' - Steve McQueen - verteld dat hij de film niet alleen aan alle mensen opdraagt die slavernij hebben ondergaan, maar ook aan de 21 miljoen (!) mensen die vandaag de dag nog steeds in slavernij leven.

 

Wat heeft dit feit met Afro Latin dansen te maken?

 

De populaire Afro Latin danssoorten zoals salsa, maar ook de merengue, bachata, zouk en kizomba hebben allen de slavernijhandel in het VOC tijdperk als oorsprong. Terwijl ze onderdrukt werden hebben de slaven toch manieren gevonden om hun culturele erfgoed en religieuze uitingen te mengen met die van de overheersers. Dat hebben ze voornamelijk gedaan door de muziek en dans van de blanke kolonisten zodanig aan te passen dat er nieuwe vormen ontstonden. 

Dat was toen. Maar is er ook slavernij in de huidige (globale) Afro Latin dansindustrie?

 

Jazeker!

 

Slaven van de eigen Onkunde

 

Op sociale media kun je veel voorbeelden lezen van feestorganisatoren, dansschoolhouders en entertainment bureau's die hun artiesten (bands, DJ's, dansdocenten, entertainers & performers) niet het van tevoren afgesproken bedrag betalen. En sommigen krijgen zelfs helemaal geen eurocent betaald! Dit komt omdat de afro latin circuit nog steeds heel erg 'zwart' is, en ook omdat men weinig met contracten werkt.

 

Slaven van de eigen Ego

 

Veel mensen die een volledige baan hebben werken in de afro latin entertainment als 'vrijwilligers'. D.w.z. dat ze bijna tot helemaal geen financiële compensatie krijgen voor hun diensten. Het voor de klas staan, spelen in een band, muziek draaien, optreden voor een danspubliek en het helpen promoten van feesten geeft hen (blijkbaar) genoeg voldoening.

Maar dit zijn niet de echte slaven...

De echte slaven zijn de professionals die mede door de gratis diensten van deze liefhebbers zich gedwongen voelen steeds minder te vragen voor hun eigen diensten. En doordat de professionals steeds bezig zijn om hun eigen inkomsten te redden ontstaat er als gevolg daarvan een verdere versplintering van de scene.

 

Internationaal

 

Veel internationale salsa festivals en congressen draaien omzet door artiesten die zelf hun vervoer en verblijf betalen om te kunnen stralen voor een (groot) publiek. Het geld verdwijnt in de zakken van de deze (gehaaide) organisatoren i.p.v. op de bankrekeningen van de hardwerkende artiesten.

 

De andere kant van de medaille...

 

Er zijn veel afro latin dansschoolhouders en feestorga's die hun feesten, dansworkshops, lessen en bootcamps voor een 'habbekrats' aanbieden. Dit doen ze voornamelijk om de steeds groter wordende concurrentie aan te kunnen. Feesten, festivals en congressen draaien daardoor veel verlies. Waarom blijven ze dan in dit vak? Omdat de prestige en de erkenning - liefde voor de dans en de muziek - hele grote 'ego-strelers' zijn. Het gevolg is dat een groot aantal organisatoren hun evenementen toch door laten gaan ondanks weinig voorverkoop. Niet alleen de orga's, maar ook hun artiesten lijden daaronder.  

Dus, als je:

- 40 euro betaalt voor een salsa cursus van 10 lesuren,

- 25 euro betaalt voor een bootcamp van 3 uur of meer,

- 8 euro betaalt voor een feest met aan het begin een gratis dansworkshop, optredens van showteams en meerdere DJ's,

- 50 euro betaalt voor een (mini) festival met meerdere dansdocenten, DJ's en optredens,

 - 15 euro betaalt voor een feest met workshop(s), DJ's en/of een (gerenormeerde) band,

denk dan aan Solomon Northup: de vrije man die in de film Twelve Years a Slave wordt ontvoerd en verkocht als slaaf. Hij vocht niet alleen om in leven te blijven, maar ook om zijn waardigheid te (be)houden.  

 

 

 

    

 

   

 

 

 

     

Read more…

Aan het eind van zijn bedank-speech heeft de zwarte regisseur van de Oscar winnende film '12 Years a Slave' - Steve McQueen - verteld dat hij de film niet alleen aan alle mensen opdraagt die slavernij hebben ondergaan, maar ook aan de 21 miljoen (!) mensen die vandaag de dag nog steeds in slavernij leven.

Wat heeft dit feit met Afro Latin dansen te maken?

De populaire Afro Latin danssoorten zoals salsa, maar ook de merengue, bachata, zouk en kizomba hebben allen de slavernijhandel in het VOC tijdperk als oorsprong. Terwijl ze onderdrukt werden hebben de slaven toch manieren gevonden om hun culturele erfgoed en religieuze uitingen te mengen met die van de overheersers. Dat hebben ze voornamelijk gedaan door de muziek en dans van de blanke kolonisten zodanig aan te passen dat er nieuwe vormen ontstonden. 

Dat was toen. Maar is er ook slavernij in de huidige (globale) Afro Latin dansindustrie?

Jazeker!

 

Slaven van de eigen Onkunde

Op sociale media kun je veel voorbeelden lezen van feestorganisatoren, dansschoolhouders en entertainment bureau's die hun artiesten (bands, DJ's, dansdocenten, entertainers & performers) niet het van tevoren afgesproken bedrag betalen. En sommigen krijgen zelfs helemaal geen eurocent betaald! Dit komt omdat de afro latin circuit nog steeds heel erg 'zwart' is, en ook omdat men weinig met contracten werkt.

 

Slaven van de eigen Ego

Veel mensen die een volledige baan hebben werken in de afro latin entertainment als 'vrijwilligers'. D.w.z. dat ze bijna tot helemaal geen financiële compensatie krijgen voor hun diensten. Het voor de klas staan, spelen in een band, muziek draaien, optreden voor een danspubliek en het helpen promoten van feesten geeft hen (blijkbaar) genoeg voldoening.

Maar dit zijn niet de echte slaven...

De echte slaven zijn de professionals die mede door de gratis diensten van deze liefhebbers zich gedwongen voelen steeds minder te vragen voor hun eigen diensten. En doordat de professionals steeds bezig zijn om hun eigen inkomsten te redden ontstaat er als gevolg daarvan een verdere versplintering van de scene.

 

Internationaal

Veel internationale salsa festivals en congressen draaien omzet door artiesten die zelf hun vervoer en verblijf betalen om te kunnen stralen voor een (groot) publiek. Het geld verdwijnt in de zakken van de deze (gehaaide) organisatoren i.p.v. op de bankrekeningen van de hardwerkende artiesten.

De andere kant van de medaille... 

Er zijn veel afro latin dansschoolhouders en feestorga's die hun feesten, dansworkshops, lessen en bootcamps voor een 'habbekrats' aanbieden. Dit doen ze voornamelijk om de steeds groter wordende concurrentie aan te kunnen. Feesten, festivals en congressen draaien daardoor veel verlies. Waarom blijven ze dan in dit vak? Omdat de prestige en de erkenning - liefde voor de dans en de muziek - hele grote 'ego-strelers' zijn. Het gevolg is dat een groot aantal organisatoren hun evenementen toch door laten gaan ondanks weinig voorverkoop. Niet alleen de orga's, maar ook hun artiesten lijden daaronder.  

Dus, als je:

- 40 euro betaalt voor een salsa cursus van 10 lesuren,

- 25 euro betaalt voor een bootcamp van 3 uur of meer,

- 8 euro betaalt voor een feest met aan het begin een gratis dansworkshop, optredens van showteams en meerdere DJ's,

- 50 euro betaalt voor een (mini) festival met meerdere dansdocenten, DJ's en optredens,

 - 15 euro betaalt voor een feest met workshop(s), DJ's en/of een (gerenormeerde) band,

denk dan aan Solomon Northup: de vrije man die in de film Twelve Years a Slave wordt ontvoerd en verkocht als slaaf. Hij vocht niet alleen om in leven te blijven, maar ook om zijn waardigheid te (be)houden.   

Read more…

Blog Topics by Tags

Monthly Archives